Meny

Blogg


”Jag skulle önska att det lades i ytterligare en växel, det går lite för långsamt”

Patricia Diaz är en frontfigur för digitaliseringen inom pedagogik och har länge använt digitala verktyg i sin egen undervisning. Hon är även författare till flera böcker som handlar om att just se de digitala verktygen som ett stöd i klassrummet. Hon menar att mycket handlar om att våga prova men också om att inse att […]

Läs mer

”Hade jag inte börjat blogga hösten 2013 hade jag nog tröttnat på att vara lärare”

Annika Sjödahl är förstelärare i engelska och svenska på S:t Iliansskolan i Enköping. Hon var tidigt intresserad av nätet och de möjligheter som ny teknik gav henne, och engagerade sig även tidigt i sociala medier såsom Twitter och Facebook. Idag driver hon stora Facebook-grupper som riktar sig till pedagoger och fick dessutom Enköpings pedagogiska pris 2016.

Läs mer

”Delakulturen är något svensk skola behöver”

Pernilla Mattsson är svenska- och samhällskunskapslärare i grunden och arbetar idag som lärare i årskurs fyra till sex på Solbergaskolan i Visby. Likabehandlingsfrågor har alltid legat Pernilla Mattsson varmt om hjärtat och ett stort intresse är netikett och kränkningar på nätet.

Läs mer

”Bloggandet får mig att formulera mig och tänka efter”

Helena Kvarnsell har bloggat och varit aktiv på Twitter under flera år och dessutom föreläst och försökt inspirera andra lärare och pedagoger att använda datorer i klassrummet. Hon arbetar som matematik- NO- och tekniklärare i högstadiet på Björknässkolan, Nacka kommun.

Läs mer

”Källkritik är en viktig färdighet i ett informationstätt samhälle”

Idag kan alla publicera information via internet och det är svårt för många, både unga och vuxna, att bedöma trovärdigheten för de källor som vi möts av och läser. Är källan det den utger sig för att vara? Vad vill avsändaren? Vi behöver med andra ord träna på att förhålla oss till hur rimlig informationen är i förhållande till den som har skapat den. Vi passade på att fråga Kristina Alexanderson, som skrivit Internetstiftelsens guide om källkritik på nätet, hur skolan och eleverna kan jobba med källkritik.

Läs mer

Skapa en webbplats och få en julklapp

I december delar vi ut julklappar till alla pedagoger som vill skapa en webbplats för att blogga om sitt yrke, sin yrkesvardag eller något helt annat. Om du skapar en webbplats på webbpedagog får en webbplats, valfri ledig .se-adress (utan å, ä, ö) och en liten julklapp. Passa på och starta en pedagogblogg 🙂

Läs mer

Låt bloggens innehåll speglas i utseendet

Therese Banström är projektledare på IIS och den som tagit fram förslag på hur olika sajter på webbpedagog kan se ut. I den här intervjun delar Therese med sig av sina kunskaper om att blogga.

Läs mer

Djupdyk i statistik om svenskarnas internetvanor

Idag släpper IIS 2016:s upplaga av Svenskarna och internet och den finns tillgänglig som pdf och som en webbsajt. I Svenskarna och internet 2016 kan du tal del av massor med statisk och en och annan nyhet 😉

Läs mer

Vill du att dina besökare ska kunna dela dina inlägg i sociala medier?

I vår Facebook-grupp får jag regelbundet olika frågor som handlar om hur man gör olika saker på sin webbpedagog-webbplats. Häromdagen frågade en pedagog om det finns möjlighet att lägga in delningsknappar som gör att vi får med rubrik och länk när vi delar inlägg i sociala medier. Svaret är naturligvis att det finns den möjligheten och i det här inlägget visar jag hur du gör

Läs mer