Meny

”Jag skulle önska att det lades i ytterligare en växel, det går lite för långsamt”

Patricia Diaz är en frontfigur för digitaliseringen inom pedagogik och har länge använt digitala verktyg i sin egen undervisning. Hon är även författare till flera böcker som handlar om att just se de digitala verktygen som ett stöd i klassrummet. Hon menar att mycket handlar om att våga prova men också om att inse att en viktig del av den digitala kompetensen är att kunna avgöra när man ska använda sig av digitalt stöd och inte, särskilt när man har full tillgång till digitala resurser i en-till-en-miljö.

Hur blev du en ledstjärna för digitalisering inom det pedagogiska yrket?

– Genom att förkovra mig i faktiska resurser, trial and error men framför allt genom att verkligen tänka igenom på vilket sätt användningen av den digitala resursen kan stötta elevernas lärande, säger Patricia Diaz.  Därefter har “Ledstjärnerollen” nog utvecklats under åren då jag under många år delat med mig av tankar, idéer och upplägg i form av såväl föreläsningar, sociala medier som böcker. Att skriva om mitt arbete, i både blogg-, artikel- och bokform har förstås bidragit till väldigt många timmars värdefull reflektion.

Hur ser din digitala vardag ut?

Jag är väldigt aktiv i sociala medier. Tar dagligen del av vad andra gör och delar även med mig av tips, tankar och idéer kopplade till undervisning och lärande. Sitter ofta med mobilen (kanske lite för ofta om man frågar min man) och skrollar flöden, sparar intressanta inlägg, kommunicerar och interagerar med andra. Jag använder digitala kanaler väldigt mycket i min vardag (bank, matinköp, träning, bilkontroll, belysningskontroll, larm och så vidare) och ser även digitala verktyg som ett naturligt inslag i undervisningen. 

Vad skriver du om på nätet?

Det har blivit så att jag ofta bloggar om hur digitala verktyg fungerar rent praktiskt och hur jag använder dem för att förstärka elevernas lärande då jag vet att det är uppskattat av många. Annars blir det mest kortare inlägg på tex Instagram och Facebook (och ibland även på YouTube) där jag ofta reflekterar över till exempel en text, en bild eller ett videoklipp.

Läser du några pedagogbloggar?

– Absolut. Följer bland andra Sara Bruun, Annika Sjödahl, Christina Löfving, Helena Kvarnsell, Camilla Askebäck-Diaz, Edward Jensinger, Anna Kaya med flera. Lyssnar även en hel del på poddar, tex på Anna och Philips Lärarpodcast och på Språklärarpodden. Sen följer jag många lärare och skolrelaterade personer på Instagram också, främst via mitt eget “lärarkonto”. Skulle önska att fler lärare vloggade, gillar det formatet. 

Vilka utmaningar ser du för skolan när det gäller digitaliseringen idag?

– Att skolor, lärare och elever har just nu väldigt olika förutsättningar gällande såväl tillgång till modern teknik som nuvarande digital kompetens och adekvat fortbildning inom relevanta och aktuella områden. Svensk skola har en bit kvar tills vi kan erbjuda alla elever en likvärdig utbildning trots att mycket ändå görs idag, till exempel via fortbildning ute på skolor, Skolverkets lärportal för kollegialt lärande kopplat till digitalisering, den nationella it-strategin för skola och förskola och förslaget om förändringar i läroplanen och kurs/ämnesplaner. Jag skulle önska att det lades i ytterligare en växel, det går lite för långsamt. 

Vilka vinster får jag som pedagog genom att vistas på nätet?

– Ett utökat nätverk, ett stort kollegialt utbyte och många fler infallsvinklar på skol- och undervisningsfrågor som ofta behöver fler perspektiv. Att ta del av andras erfarenheter via till exempel lärarbloggar, Twitter och olika skolgrupper på Facebook har varit guld värt för mig. Sen lär man sig ju hur flöden i sociala kanaler fungerar, och vikten av att vara medveten om sin egen och andras filterbubbla och att förhålla sig källkritisk till det som delas i ens flöden, vilket kan vara nog så värdefullt.

Hur ska jag komma igång om det digitala skrämmer mig?

– Låter kanske klyschigt idag men mycket handlar om att våga prova. Det finns många lärare som delar med sig av goda exempel i olika sociala kanaler, till exempel Facebookgrupperna IKT-verktyg och iPads i förskola och skola. Eller så kan man läsa mina böcker: Webben i undervisningen och Arbeta formativt med digitala verktyg. Andra bra boktips för nybörjare är Sara Bruuns bok Digitala arbetssätt i klassrummet eller Surfplatta i undervisningen av Camilla Askebäck-Diaz och Lena Gällhagen. De är alla praktiska böcker som både beskriver vilka verktyg/appar man kan använda och ger förslag på pedagogiska upplägg.

Har du något nytt projekt eller någon ny bok på gång, hur ser framtiden ut?

– Jag ägnar den här terminen åt att föreläsa och åt att skriva en tredje bok där jag vill belysa hur man kan arbeta elevaktivt och språkutvecklande med stöd av digitala verktyg. För alla elever i alla ämnen. Är även med i en projektgrupp där målet är att utveckla en slags kombinerad lärplattform och digitalt läromedel med ett tydligt formativt fokus. Håller just nu tummarna för att Vinnova-ansökan går vidare så att vi kan ägna mer tid åt att utveckla det.

 


Prenumerera på nya blogginlägg